Skellefteå lasarett
Skicka e-post
Besök kyrkans webbplats

Våra medarbetare

Sjukhuskyrkan i Skellefteå  ingår som en naturlig del av omvårdnaden. I olika livssituationer väcks ofta existentiella frågor. Då kan det vara nödvändigt att få möta någon som har tid att lyssna. Vi finns till för patienter, närstående och personal. Vi vänder oss till alla oberoende av tro och livsåskådning. Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Lasarettets växel: 0910 – 77 10 00
Direkt dagtid: 0910 – 78 78 50

Mer om vår verksamhet

Hitta till Skellefteå lasarett

Sjukhuskyrkans expedition och andaktsrummet finns på entréplanet i anslutning till biblioteket.

Vägbeskrivning på Google Maps

Vad vi gör

Samtal och stöd

Sjukhuskyrkan är en resurs inom vården. Vi ingår som en naturlig del i den andliga /existentiella vården för patienter, närstående och personal.
Vårt arbete handlar framför allt att möta den enskilda människan i den situation hon just då befinner sig i. Oro, bekymmer, glädje och livsfrågor. Inget är för stort eller för smått att samtala omkring.
Sjukhuskyrkans personal finns tillgänglig för samtal och stöd måndag - fredag 08.00 - 17.00.

Stilla rum

Ibland behöver man ta ett steg åt sidan. Sjukhusets andaktsrum är öppet för alla på dagtid. Där finns möjlighet att sitta ner en stund; tända ett ljus, skriva ner sina tankar/böner eller bara sitta i stillhet och hinna ikapp sig själv.
Andaktsrummet finns på entréplanet vid sjukhusbiblioteket. Här firar vi en enkel veckomässa torsdagar 12.30, dit alla är välkomna.

Beredskap

Sjukhuskyrkan i Skellefteå har beredskap dygnet runt, årets alla dagar.
Vi kan på kort varsel komma in till sjukhuset för krisstöd vid akuta händelser, samtal eller annat skäl som ligger till grund för sökningen.
Vi ingår i sjukhusets krisstödsgrupp.
Under jourtid kontaktas vi via sjukvårdspersonalen eller sjukhusväxeln.

Gudtjänster och andra riter

Vid önskemål finns vi tillgängliga för enskilda samtal, förbön eller nattvard.

Vi erbjuder också...

Vi finns tillgängliga vid önskemål om stöd i samband med dödsfall, avskedstagande, visningar av avlidna och utformandet av minnesstunder.
Vi kan även förmedla kontakt med företrädare för andra trossamfund och religioner om önskemål finns.